onsdag 4 mars 2015

Det där med citat va...

Helt plötsligt är det en ny månad igen, och jag har inte ens läst ut den första boken jag tänkt mig för januari, Inte skära bara rispa. Varför?

Jo, för att den visade sig vara så nedrans bra att jag totalt har fastnat i att samla citat. Det är en fantastiskt fin ovana jag haft sen jag var runt 15. Jag har två helfyllda och tre eller fyra påbörjade anteckningsböcker med citat från diverse böcker nerskrivna i. Att jag har så många påbörjade men inte helfyllda är helt enkelt för att jag gärna läser flera böcker samtidigt, och jag föredrar att samla alla citat från en bok i en klump. Så om jag skriver ner citat från två böcker samtidigt så måste det göras på olika ställen.
Att samla samla citat är något av det bästa jag vet, men det gör att en bok som i vanliga fall skulle tagit en vecka att läsa nu tar närmare en månad. Jag kan inte läsa hur som helst, var som helst, utan måste ha anteckningsbok och penna redo just in case. En av de egenskaper jag gillar att skryta om - min förmåga att gå och läsa samtidigt på allmän plats - är helt omöjlig. Försök själv att balansera främlingars knuffar, en bok, penna och anteckningsblock samtidigt som du försöker skriva någorlunda tydligt.

Vad har jag då alla citat till?
I tid och otid får mina kära vänner stå ut med citatsms. Förut kunde jag skicka en hel drös samtidigt, nu har jag dragit ner till tre om dagen. Och vad jag vet så uppskattar de det!
Hemma har jag en citatvägg:


Det här är (tyvärr) den enda bilden jag har på den. Långt ifrån alla, men en del av citaten jag samlat är nerskrivna på min fina gamla skrivmaskin och upptejpade på väggen där huvudänden av sängen tidigare befann sig. Nu är planen att jag ska göra om hela citatväggen och sätta upp den på platsen där sängen nu står. Men det är ett framtida projekt!
Sen har jag en plan på att börja med "Dagens Citat" här på bloggen, och då är det ju alltid bra att ha en samling att ta ifrån! Ska försöka bli bättre på att bli aktiv med nörderier, inte enbart uppdatera när jag har läst ut en bok också. Nu när jag har en fungerande dator med internet hemma kommer det bli betydligt enklare!

Sen det att jag började samla citat så har mitt läsande förändrats. Nu för tiden uppskattar jag språket betydligt mer än tidigare, det är lättare att uppfatta små nyansskillnader när jag läser för att verkligen ta in vad som står (Nähäää?) Det är inte enbart själva berättelsen som är viktig längre, det är sättet den berättas på också.

Ni kommer att få fler citat när jag väl har läst klart boken, men här är ett litet smakprov av citat jag plockat hittills ur Inte skära bara rispa av Agneta Klingspor:

"Just nu skulle jag vilja vara en bok som ligger på ett bord. Bara ligga där. Bara jag inte tänkte." - sid. 25.

"Trots att vi pratar öppet och förtroligt når jag aldrig fram fram till hans tankar. Han döljer sig bakom bokens ord. Han utforskar alltid bakom tingen. Jag känner mig nästan besvärad över hans inbundenhet i böcker. Han har så svårt att komma till sig själv. Varför kastar han inte loss? Gör sig fri för att skapa egna tankar?" - sid. 30.

"Långt inom mig finns det ett stort mörker, ett stup. Först balanserar jag på en tunn tråd, sedan faller jag eller drar mig själv inåt mig själv och finns i mörkret, i tomrummet. Detta är min själ. Även som ett bländande sken eller som en tunn hinna över min hud. Jag har tappat bort mig själv." - sid. 45.

Som ni märker är boken för tillfället ganska deppig, men hon är ändå i slutet av tonåren och det är faktiskt hennes dagbok, så det känns som en okej period att vara nere och ett okej ställe att uttrycka det på.
Men det kommer ta ett tag för mig innan den här boken är utläst. Är nyfiken på vad mer den har att ge, för "kapitlen" blir bara längre och längre ju äldre hon blir. Jag älskar att följa andra människors mognad och liv på det här sättet. Se hur personen har utvecklats.

Vi skrivs när vi skrivs!

/Mel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar