tisdag 10 februari 2015

Nystart och Februariläsning.

Den här bloggen skapades i December, och min tanke då var ju att sätta igång med bloggandet så fort som möjligt. Nu blev det inte så, jag hann inte läsa så mycket som jag önskade och hade tänkt mig, och hemma har jag inte någon dator att göra inlägg ifrån. Det problemet kommer att lösa sig inom kort dock!
Hur som helst, så tog jag bort de inlägg jag gjort hittills och startar om från början nu, med en lite annan inställning. Om det skulle vara så att jag inte hinner läsa alla böcker jag tänkt mig under en månad så är det okej för jag har alltid tyckt att läsning ska vara roligt, aldrig ett krav. 
Och är det så att jag inte har tillgång till en dator att uppdatera ordentligt ifrån så är det okej att lägga upp texten om boken (jag vet ännu inte om det kommer vara direkta recensioner eller mer någon form utav... bokprat, helt enkelt) i efterhand. Allt jag behöver är ju minnas vad jag tycker om det jag läst, och det kan ju inte vara så svårt.
Så vi får se hur aktiv jag är från och med nu!


Med det sagt presenterar jag, även om det råkar vara med en dålig bild, böckerna jag tänkt läsa under februari månad:



Inte skära bara rispa - Kvinnodagbok 1962-76 av Agneta Klingspor är den boken jag har börjat med. Jag hittade den i bokhyllan hemma hos min fina vän Signe när jag hälsade på nere i Göteborg i början av januari. Även om baksidan inte fångade mitt intresse så gick jag på känsla och titel, så jag lånade med den hem. Tur var väl det, för 35 sidor in i boken och jag har redan hittat ett antal citat att skriva ner i min citatbok. Men mer om det senare, när jag väl läst ut den.
Boken är helt enkelt Agneta Klingspors dagbok, från det att hon var 16 fram till året hon fyllde 30. Tydligen blev det lite rabalder när den gavs ut, för att hon bland annat skriver om sexuella relationer och storleken på sina partners penisar. Än har jag inte kommit fram till någon sådan beskrivning, men jag väntar spänt. 


Lika sant som jag är verklig av Hanne Ørstavik fick jag (låna) av snälla Miriam. Jag har ingen aning om vad den handlar om, och är en sån där som inte vill läsa på om boken innan jag faktiskt läst den. Har ett svagt minne av att Miriam berättade lite kort om boken, och att hon då sa att huvudkaraktären pluggar psykologi. Men det är ungefär allt jag vet. Så det ska bli spännande att se vad den har att ge! 

Rosor, kyssar och döden av Maria Lang köpte jag på en loppis nere i Göteborg. När jag var runt 11-12 läste jag väldigt mycket Maria Lang eftersom fars fru har en relativt stor samling och det var under den där fantastiska perioden då jag plöjde alla böcker jag hittade.
Av att döma från baksidan har jag dock inte läst den här, vilket jag känner att jag måste ändra på. Deckare är inte en genre jag i allmänhet tycker om, men vad jag minns så tyckte jag om Langs böcker. Med lite fler lästa böcker i bagaget (och levda år på jorden) vill jag veta om de håller sig för mig än.

Som sagt: det är en deckare. Mord och otrevligheter, men antagligen lite romans med i bilden av titeln att döma. 


The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald... Ja. Det är väl dags för mig också. Plockade även denna i Signes bokhylla, men utan att riktigt vilja.
När böcker blir filmatiserade, eller bara att det blir något av en positiv storm kring dem rent allmänt, har jag svårt för att läsa dem. Jag skyggar lite för de stora klassikerna, för att de är något alla förväntas läsa. Som jag skrev i början av det här inlägget så har jag alltid tyckt att läsa ska man göra för att ha kul, inte för att det ska vara ett krav. Jag vill inte läsa en bok för att den räknas till klassikerna, jag vill läsa den för att jag är intresserad av historien boken vill förmedla. Ju större hype, desto större blir min motvilja att läsa.
Men, precis som vanligt, slutar det med att jag kryper till korset och plockar upp boken. Jag försöker helt enkelt glömma allt jag har hört och vilka förväntningar och åsikter det det förväntas att jag ska ha, läsa för att det är en bok som vill berätta något för mig och ta det därifrån.
Vi får väl se hur väl det går den här gången.



Sanctum av Madeleine Roux hade jag med på listan över decemberläsningen också. Anledningen till att den får vara med här också är ju, alldeles självklart, att jag verkligen, verkligen, verkligen vill läsa den någon gång.
Det är fortsättningen på Asylum, som jag läste i somras, och fortsätter historien där Asylum slutade. Det är skräck, psykiska sjukdomar och ett gammalt mentalsjukhus. Just nu känner jag inte att jag kan gå in på någon vidare beskrivning av vad böckerna handlar om utan att sväva vidare i en lång utläggning om hur mycket jag gillade den första delen - så vi tar det när Sanctum väl är utläst!


Så, det var väl det för den här gången.
Den fantastiska, fabulösa, fascinerande Tua har hjälpt till med design och bild till bloggen. Du hittar henne, hennes animationer och skisser här, samt länkar till övriga sidor där hon visar upp sina hysteriskt fina verk!
Jag ska fixa till etiketter och lite annat småpill som hör en snygg blogg till, men det händer när det händer.

Until next time:
Just keep reading.


/Mel

1 kommentar:

  1. Jag gillade faktiskt Gatsby, men jag hade inte så bra koll på vad den handlade om innan jag läste den. För mig är den lite en sån där bok som är bättre i efterhand, efter att jag tänkt på den och reflekterat över den ett bra tag. Ska bli spännande att se vad du tycker om den!

    SvaraRadera